#RedDeArenberg

Made in Antwerp

Tickets

“De Arenberg” schreef haar artiesten aan, met de vraag of ze zich mee achter onderstaande open brief wilden zetten. De respons was (en is nog steeds) massaal. Hieronder vind je onze urgente boodschap, ondertekend door ondertussen meer dan 100 artiesten.

Wil jij ons ook graag steunen? Kan! Teken hier de petitie.

Laat de Arenberg de Arenberg blijven

Vertellen we aan onze kinderen nog het sprookje van de Chinese nachtegaal? Hij zong zo mooi en vrij in het bos dat de mensen van heinde en ver naar hem kwamen luisteren. Maar de keizer van China stak hem in een kooitje en dacht hem zelfs te kunnen vervangen door een mechanische vogel. Toen werd de keizer dodelijk ziek. Pas toen hij de nachtegaal weer vrij liet zingen zoals elke vrije vogel gebekt is, leefde de keizer weer helemaal op.

Laat dit niet gebeuren met de Arenberg, nu het bruisende Antwerpse cultuurhuis wordt overgeheveld van de provincie naar de stad. Er is geen tweede huis als de Arenberg! Dat weten de 180.000 bezoekers die er jaarlijks over de vloer komen. Nergens vinden ze zo’n breed aanbod aan humor, cabaret en comedy, gewoon naast theater met Tom Van Dyck, Joke Emmers, Bruno Vanden Broecke of jong Antwerps talent dat ze elders amper kunnen ontdekken. In welk huis kan je kiezen uit 500 voorstellingen per jaar? Nergens zoveel diversiteit als in de Arenberg: een spiegel van de stad zelf. Er groeien zelfs bloemen uit de muren.

En als in de zomer de schouwburg haar deuren sluit, gaat het OLT Rivierenhof open. Van rock tot nederpop, van blues tot roots: wie heeft geen herinneringen aan zoveel stemmigheid in het Rivierenhof? De Arenberg is zoveel meer dan een cultuurcentrum. Vrij zingen in het bos, die kunst kennen ze daar als geen ander.

Hoe dat kan? En dat dit allemaal kan binnen één huis? Simpel: omdat het altijd heeft gemogen. Omdat de provincie de Arenberg vrij liet zingen, op basis van vertrouwen en autonomie. Zo is dit podium altijd zijn eigen baas kunnen zijn: niet ten dienste van zichzelf of van een strakke artistieke lijn, maar ten dienste van artiesten en publiek. Precies dankzij die vrijheid kon de Arenberg 65% eigen inkomsten genereren, zijn omzet gevoelig verhogen en steeds meer bezoekers aantrekken. Met een ruim netwerk aan culturele en commerciële partners, met twee prachtige en aantrekkelijke locaties die klasse en gastvrijheid uitstralen, met een fantastische ploeg van Arenbergers in hart en nieren, met een kwaliteitsvolle horeca, met een team van meer dan 100 vrijwilligers en 80 freelancers… Vrijheid en flexibiliteit zuigen nu eenmaal aan. Ze verhogen artistiek ondernemerschap. Uitgerekend dát maakt deze artistieke vogel zo uniek! Dat moet onze beleidsmakers toch als muziek in de oren klinken?

In zowat elk interview over de provinciale afslanking heeft cultuurminister Sven Gatz steeds verzekerd dat die bestuurlijke overheveling niet ten koste mag gaan van de artistieke werking, de huidige budgetten of het personeel van provinciale instellingen. Wil hij die belofte nu zien breken voor de Arenberg, wanneer schepen voor Cultuur van Stad Antwerpen Caroline Bastiaens bij haar plannen blijft om deze zwaluw te kooien binnen de stedelijke administratie en haar vzw Antwerpen Kunstenstad? Zo zullen alle inhoudelijke keuzes voortaan moeten passeren langs de politiek, lossen de eigen werkingsmiddelen voor infrastructuur, personeel of communicatie op in één grote pot en wordt het organiseren van voorstellingen een lijdensweg via de administratieve mallemolen.

Dat is de dood in de kooi, vrezen wij. Overal in het buitenland kiezen overheden juist voor meer verzelfstandiging voor cultuurhuizen van deze schaal. Willen we dan in Antwerpen uitpakken met bureaucratische vertraging en beknelling? Topcultuur zonder vrijheid is de vleugels knippen van hoogvliegers.

Laat de Arenberg dus de Arenberg blijven. Wij kennen geen tweede huis waar artiesten én publiek van zoveel verschillende slag hun tweede thuis vinden. Om samen vrij te zingen.

#RedDeArenberg

Abattoir Fermé - Alex Agnew - Alice Reijs - An Nelissen - Anemone Valcke - Axel Daeseleire - Barbara Vandendriessche - Bart Cannaerts - Bas Birker - Bert Gabriels - Bert Kruismans - Bert Verbeke - Boudewijn de Groot - Brendan Corbey - Bruno van den Broecke - Charlotte Vandermeersch - Chiel Van Berkel - Chokri Ben Chikha - Clara van den Broek - Dimitri Leue - Dominique Van Malder - Els Dottermans - Els Theunis - Ernst Löw - Eva De Roovere - Frank Focketeyn - Frank Vander linden - Geert Hautekiet - Gene Bervoets - Gerrit De Cock - Gregory Frateur - Guy Mortier - Guy Van Nueten - Hans Liberg - Herman Brusselmans - Herr Seele - Ikram Aoulad - Ingrid Verbraeken - Iwein Segers - Jef Neve - Jenne Decleir - Jens Dendoncker - Jessa Wildermeersch - Jeroen Perceval - Jeron Dewulf - Johan Petit - Johan Van Assche - Johannes Genard - Joke Emmers - Jonas Van Geel - Josse De Pauw - Junior Mthombeni – Kamal Kharmarch - Kamagurka - Kristof Geens - Kobe Proesmans - Koen De Sutter - Kommil Foo - Kris Verdonck - Laurien Versmissen - Lara Chedraoui - Lieven 'Gili' Gheysen - Louis van der Waal - Louise van den Eede - Lucas Van den Eynde - Maarten Huygens - Maarten Inghels - Manu Van Heuckelom - Marnix Peeters - Maya Sannen - Mich Walschaerts - Michael Van Peel - Moora Vanderveken – Mauro Pawlowski - Nico Sturm - Nicolas Rombouts - Nick Hannes - Nigel Williams - Omar Ba - Pascal de Weze – Paul van Vliet - Philippe Geubels - Raf Walschaerts - Renilde Decleir - Robbert Vervloet - Rinus Van de Velde - Robbe De Hert - Roland Van Campenhout - Roy Aernouts - Ruud De Ridder - Sachli Gholamalizad - Sandrine Van Handenhoven - Sara De Bosschere - Sara De Roo - Sien Eggers – Sihame El Kaouakibi - Simon Van Buyten - Soe Nsuki - Sofie Palmers - Stef Lernous - Stefaan Van Brabandt - Stefan Potiau - Steven Goegebeur - Stijn Devillé - Stijn Vranken - Tania Poppe - The Mambo Queens - Tom Lanoye - Tom Van Dyck - Thomas Janssens - Tom Vermeir - Valentijn Dhaenens - Veerle Malschaert - Vitalski - Wannes Cappelle - William Boeva - Wim Helsen - Youp van 't Hek