Arenberg
Comedy

Eerste editie MAD GOAT International Comedy Festival een succes

De eerste editie van het Antwerpse comedyfestival Mad Goat was een succes. Bijna 4000 bezoekers genoten gedurende vier dagen van ruim 40 artiesten. De sfeer in de zalen van Arenberg en De Studio was subliem en het gelach bleef vaak tot ver buiten de theaterzalen doorgaan. Headliners Bart Cannaerts, Paul Merton’s Impro Chums, Reginald D Hunter en Onbevreesd konden rekenen op tot de nok toe gevulde zalen, net als de sterrenline-ups van Humo’s Comedy Cup Laureates en Antwerp Allstars. Het festival is vlekkeloos verlopen en de organisatie is dan ook erg tevreden. De mogelijkheden voor een volgende editie worden alvast overwogen.


Mad Goat representeert Antwerpse cultuur

Maar liefst 52 comedians en acteurs kwamen dit weekend samen in Antwerpen om bijna 4000 bezoekers een hilarische tijd te laten beleven op Mad Goat International Comedy Festival. De eerste editie van dit nieuwe Antwerpse comedyfestival mag terecht een succes genoemd worden. De zeer diverse line-up, die uiterst representatief is voor de hedendaagse maatschappij en de verschillende culturen in Antwerpen, bracht een al even gevarieerd publiek op de been. Jong en oud, Antwerpenaar of van wat verder weg, Nederlands- of anderstalig: iedereen was erbij in Arenberg en De Studio.

Daarmee slaagde Mad Goat erin om Antwerpen definitief op de kaart te zetten als de stad van de comedy in Vlaanderen. De rijke traditie van comedians die in het hart van de stad optreden wordt daarmee versterkt en uitgebreid.

Ik ben trots op de diverse line-up. Daardoor hebben we ook mensen kunnen aanspreken die normaal niet zo vaak naar comedy komen kijken. We hebben er bovendien voor gezorgd dat volledige gezinnen konden genieten van het festival.

Mourad Bekkour, programmator en bezieler van het festival

Directeur van Arenberg Milan Rutten: “Antwerpen heeft cultureel veel te bieden, maar een internationaal comedyfestival ontbrak nog. Met dit comedyfestival zet Arenberg zich des te meer op de kaart als het comedyhuis van Vlaanderen. Bovenal ben ik trots op de mix van binnenlandse en buitenlandse artiesten. Zij hebben de voorbije vier dagen de Arenberg en De Studio op hun kop gezet.”

Tevreden comedians

Ook voor de artiesten zelf was het Mad Goat festival een aangename beleving. “Voor ons comedians is zo’n comedyfestival ook fantastisch. Zo komen we elkaar nog eens tegen en kunnen we elkaar inspireren, of met de grond gelijk maken,” zegt William Boeva. Bart Cannaerts, die maar liefst twee keer de grootste zaal van Arenberg vulde, was erg onder de indruk van het publiek. “Mijn tournee had niet beter kunnen beginnen. Deze twee avonden overtreffen wordt moeilijk.”

Kamal Kharmach bracht exclusief nieuw materiaal, als try-out voor zijn oudejaarsconference later dit jaar. “Mad Goat was fantastisch om te spelen,” vertelt hij enthousiast. “Het publiek was zo warm dat Anuna De Wever er boos over werd. Mad Goat is de combinatie van een toplocatie, toppubliek en toporganisatie. Een droom om te spelen voor elke komiek.”

Soe Nsuki vat het samen als: “Ik vond het een supertoffe sfeer. Als comedian ben je vaak alleen op de baan. Wat zo tof is aan dit festival is niet alleen dat je mag samen spelen met je collega’s, maar er ook mee kan hangen en nog eens bijpraten. Je kan samen naar andere shows gaan kijken. Ik ben zo met collegae Thomas Smith en Michael Van Peel naar Reginald D Hunter gaan kijken; dat was zalig! En ook leuk dat het in mijn thuisstad is, ik voelde me compleet op mijn gemak! Hoera voor comedy!”

Naast het kruim van de Vlaamse comedy, bestond een kwart van het programma uit Nederlandse en Engelstalige artiesten. Zo kregen bezoekers onder andere de unieke kans om de Britse improvisatiegroep Paul Merton’s Impro Chums in België aan het werk te zien. Ook de zeer geliefde Reginald D Hunter en Dane Baptiste staken opnieuw het water over om in Antwerpen op te treden. De Amerikaanse Liza Treyger stond zelfs voor het eerst in België op een podium. Ook de Ier Paul Currie genoot van zijn performance op Mad Goat: “I love this festival. The whole atmosphere, the setting, it was wonderful. And I fell in love with Antwerp.”

Meer dan enkel zaalshows

Hoewel de bulk van de artiesten op vrijdag- en zaterdagavond optrad, was het festival niet beperkt tot twee avonden. Zo begon het festival al op donderdag met de avant-première van Bart Cannaerts’ nieuwe voorstelling ‘We Moeten Nog Eens Afspreken’. Al weken op voorhand was die voorstelling uitverkocht.

Niet alleen volwassenen konden echter genieten van comedy op Mad Goat. Rookie Comedy, een voorstelling door Peter Hens voor 10- tot 14-jarigen en hun ouders, bracht verspreid over vier voorstellingen zo’n 700 jonge comedyfans naar De Studio. Een dolenthousiast publiek bovendien, waardoor ook de basis voor de volgende generatie comedykijkers alvast gelegd is.

Op zaterdag en zondag werden de straten en pleinen rond het festival opgevrolijkt met verschillende straatartiesten. Enkele honderden kijklustigen namen graag de tijd om zich te vergapen aan koorddansers, clownerie en improvisatievermaak.

Het festival werd op zondag afgesloten met de Rachid Show, door Rachid Allali en Najib Amhali. Samen improviseerden zij er – ook muzikaal – op los. Met deze voorstelling werd ook gedacht aan de Marokkaanse gemeenschap in Antwerpen. Wie het Arabisch of Berbers niet machtig was, kon via een speciale headset meevolgen met een simultaanvertaling.

Ook voor de comedysector was dit festival een belangrijk gegeven. Op vrijdag werd immers een netwerkmoment georganiseerd, waarbij programmatoren, managers en artiesten elkaar konden ontmoeten in een informele setting. In de namiddag werden ook panelgesprekken georganiseerd, waarin werd gedebatteerd over satire in de Vlaamse media, comedy als kunstvorm en lachen in tijden van angst en taboes. “Ik ben zeer blij dat we die panelgesprekken georganiseerd hebben,” vertelt Mourad Bekkour. “Eindelijk werd er gesproken over moeilijke kwesties en werden zaken uitgesproken die al veel langer op tafel hadden moeten liggen.”

Een geslaagde eerste editie

De programmatoren en organisatoren van Mad Goat zijn zeer opgelucht dat het festival zo goed in de smaak viel. Evident was het niet om een festival van dit kaliber van nul uit de grond te stampen, maar het concept werd met enthousiasme onthaald door het publiek.

Programmator Tom Bertels van LiveComedy.be: “Wat mij het meest plezier deed is het publiek dat kwam opdagen. Ik vond het een zeer stedelijk en cultureel publiek, maar toch een publiek dat ik niet vaak in een theater tegenkom. En dat doet mij heel veel plezier dat we ook die mensen kunnen bereiken om in ons gek idee mee te gaan.”

Zelfs de internationale comedians mochten rekenen op een warm onthaal: “We hebben een aantal internationale comedians op dit festival geplaatst, die niet zo voor de hand liggen. Daarbij denk ik aan Paul Merton’s Impro Chums, wat Engelstalige impro is. Niet evident, maar toch zat de zaal vol. Het doet ons als programmatoren plezier dat we artiesten kunnen aanbieden die zeer goed zijn, en dat het publiek ons daar ook in volgt.”

De eindbalans die wordt opgemaakt na vier dagen festival is zeker positief. Met deze eerste editie van Mad Goat is een nieuwe traditie gestart. Er wordt alvast nagedacht over een volgende editie. Wanneer die er precies moet komen, is nog even afwachten, maar de zin om er opnieuw een sterk festival neer te zitten is er nu al. .”